لیست اختراعات رضاحسين قباخلو
خلاصه: ((سيستم خودكار ارسال و دريافت پيام هاي اضطرار در دريا ))نواوري جديد بوده كه داراي قابليت اجرايي ميباشد و در زمان بروز اضطراري بر روي شناوري در دريا اين سيستم به صورن خودكار نوع اضطرار را از طريق سنسور هاي تعبيه شده تشخيص داده و با انجام عمليات هاي پايش بر روي اطلاعات دريافتي و ادغام ان با ساير اطلاعات موجود اين اضطرار را به صورت اتوماتيك از طريق دستگاه هاي تعريف شده در ان، ارسال مينمايد . علاوه بر اين ، قابليت نمايش اضطرار ارسال شده و دريافت اضطرار ارسالي از سوي شناورهاي ديگر را نيز درمواردي دارد ميتوان ادعا نمود كه تا كنون نمونه خارجي و داخلي اين دستگاه ( سيستم )موجود نميباشد ، اين اولين سيستمي ميباشد كه به صورت اتوماتيك ميتواند حالت هاي اصلي اضطرار در دريا را به صورت اتوماتيك تثسخيص داده و سپس با (نجام فرآيند هاي ياد شده ارسال نمايد ، اين عمليات نيز به راحتي بر روي صفحه نمايش قابل مشاهده مي باشد . همچنين پس از ارسال پيام اضطرار اين امكان براي مراكز دريافت پيام اضطرار وجود دارد كه با تشخيص سريع شناور، براحتي با ان تماس حاصل نمايند. چكيده به طور كلي و بصورت خلاصه مي توان گفت سيستم جديد دريافت و ارسال پيام هاي اضطرار در دريا به صورت اتوماتيك، پس از مشاهده اشكالات فراوان از جمله ارسال پيام هاي اضطرار نادرست و عدم پاسخگويي مناسب و به موقع و نيز صرف هزينه هاي بي مورد، به ذهن تيم تحقيقاتي فعلي رسيد. اين سيستم بر پايه آخرين تكنولوژي نوين در عرصه الكترونيك و ارسال و دريافت داده ها قرار گرفته است. سيستم دريافت و ارسال خودكار پيام هاي اضطرار در دريا، به صورت خودكار ايجاد اضطرار هاي تعريف شده را تشخيص مي دهد و پس از تشخيص با استفاده از سنسورهاي تشخيص دهنده، اطلاعات موجود را به دستگاه AIS ارسال مي نمايد در اين فرايند دستگاه AIS ضمن تبديل اطلاعات به اطلاعات قابل ارسال ساير اطلاعات مورد نياز (تعريف شده براي سيستم) را نيز به آن اضافه نموده و كليه اطلاعات را به صورت يك بسته قابل ارسال از طرق دستگاه SAR BEACON به آن ارسال مي نمايد، پس از آن دستگاه SAR BEACON نيز اطلاعات را به ماهواره هاي مربوطه در بالاترين مدار زمين انتقال داده و پس از آن اين ماهواره ها به كليه اطلاعات اضطراري دريافت شده را به ايستگاههاي زميني دريافت اطلاعات منتقل مي نمايند. لازم به ذكر است در حين انجام اين فرايند با توجه به تعريفي كه براي سيستم انجام شده است ممكن است اطلاعات از دستگاه AIS به دستگاه اينمارست سي منتقل شده و از آنجا نيز به صورت خودكار به ماهواره هاي اينمارست ارسال شود و باز اطلاعات از طريق دستگاه AIS به دستگاه VHF/MF/HF DSC بر حسب نوع آن در كشتي منتقل شده و از اين طريق و به طور خودكار به كشتي ها و ايستگاههاي دريافت كننده DSC ارسال شود. اما پس از ارسال پيام اضطرار (بسته اطلاعاتي) از هر يك از طرق ذكر شده در بالا، نحوه ارسال اطلاعات و نوع آن و دستگاه ارسال كننده نيز از طريق پيام براي دستگاه ECDIS ارسال مي گردد، علاوه بر اين دستگاه ECIDS نيز با توجه به اتصال به دستگاههاي رادار، نشان دهنده ميزان سرعت و جهت باد، عمق ياب، موقعيت ياب و قطب نماي جايرو، كليه اطلاعات ياد شده بر روي صفحه نمايش و بر روي نقشه الكترونيكي دريايي به نمايش در مي آورد به گونه اي كه شناور اعلام اضطرار (خودكشتي) بر روي نقشه نشان داده مي شود و به صورت تغيير رنگ نمايش روشن و خاموش مي شود و اطلاعاتي ارسال شده از سوي شناور به همراه نوع وسيله ارسال كننده در كنار آن به نمايش در مي آيد. همچنين شناورهاي عبوري كه به اين دستگاه مجهز نمي باشند نيز با توجه به متصل بودن دستگاه EC DIS به DF و در صورت ارسال اضطرار از طريق امواج راديويي و يا دستگاه SARBRACON (موج MHz406) به راحتي پيام اضطرار را دريافت نموده و آن را بر روي نمايش گر ECDIS به نمايش مي گذارد. اين موضوع مي توان كمك قابل توجهي براي شناور در حال اضطرار ايجاد نمايد چرا كه علاوه بر ايستگاههاي خشكي دريافت كننده هر يك از پيام هاي اضطراري ارسال شده و اقدام آنها جهت كمك رساني و نجات كشتي مضطر، كشتي هاي عبوري نيز مي توانند به راحتي و با اين سيستم جديد پيام اضطرار در دريافت و به كمك شناور مضطر بشتابند.
موارد یافت شده: 1